SKRIVET: 2011-05-14, kl 20:51:08 | PUBLICERAT I: Emelie's

Hästarna i mitt liv

Tänkte skriva lite om hästarna som betytt mycket för mig :)

Kan ta och börja med en av dem första ponnysarna jag red Madicken;
Ett korsnings sto född -88, 128 cm i manken och en fin gulbrun päls. Ett sto med humör i boxen men som var genom snäll i ridningen! Vi gjorde en hel del där i början, jag red min första "tävling"(om man nu kan kalla det så, men vi fick allafall vita rosetter ;D) på henne bla. Undebar ponny som lärde mig mycket! Tyvär såldes hon till Öland, och sedan vet jag inte så mycket om henne :/

Sötis! <3 OBS! Inte jag som tagit bilden!

Sedan la tyvär ägaren ner den lilla verksamheten jag fick rida kvar en gång i veckan på en häst som var väldigt stor då ^^  Ivan Imperena/Ivan:
Vad ska man säga om den gamla gubben ^^ En valack född-83, blandras och fux. Första hästen jag red ett riktigt ridpass på ^^. Cool lugn kille och en jedrans läromästare, 152 cm i manken kanske inte så högt nu men då var det gigantiskt. Jag red honom även några gånger för några år sedan, gud vad han kunde mycket. Det gick verkligen bra liksom helt klart en skön kille som jag saknar mycket! Tror tyvär han har lämnat oss efter ca 26 år på jorden..
Tyvär ingen bild på Ivan.. :(

Sedan kommer vi då till min underbara finaste sötnos Little Star:
Ett mörk fux New Forest sto på 138,9 cm i mankhöjd. Jag red henne inte så mycket i början då hon var ägarens dotters tävlings ponny. Men efter sista terminen på Ivan så skulle vi åka på tävling på Vendelsö. Även om han var gammal så fick jag inte tävla honom då inte inte hade tävlats på flera år, så då fick jag tävla Star istället. Jag fick en egen hopplektion för att jag skulle få känna på henne innan tävlingen. Åhh, hon var så fin typ världens sagohäst. Allting gick bra och vi fick en vit rosett efter tävlingen som jag alltid kommer att ha kvar och minnas. Sedan för några år sedan fick vi kontakt med ägaren och jag fick komma och rida henne igen. Den fina lilla ponny, till en början red jag henne för Marie(ägaren) varannan tisdag. Sedan vart det måndagar och på söndagar var det hoppträning i fårdalas ridhus. Hoppträning varje söndag på en underbar hopp ponny som tävlats upp till nat. MSV B, gissa om jag var lycklig ^^. Tyvär halkade Star i hagen och sträckte bakbenet och kunde tyvär inte komma in från hagen, detta var mitt i vintern. Så hon avlivades på plats efter som att det var de bästa för ponnyn. Jag kommer än idag ihåg hur den dagen kändes. Att hon som brukar vara den som är sur i hagen och håller på, att hon bara stod där hjälplös och hänger. Att man faktiskt kunde gosa med henne i hagen, då visste vi att hon inte mådde bra. Det kommer fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på det hemskt! :(
Little Star you will always be my big star! <3

Sedan har vi Easy:
En mörkbrun valack född -94, han hade okänd härstamning men man tror att han var Connermara. Den första mellanponny på ridskolan som jag verkligen blev kär i, jag skötte honom tsm med Josefin på lördagar och fick rida honom ganska mycket på fredagarna. Han var så fin och snäll och lite smått galen. Easy var något av en tjejtjusare i hagen men fick en dag sitt ben avsparkat och var tvungen att avlivas på plats.. Nu springer han på de evigt gröna ängarna!
Tyvär ingen bild på finaste men han finns i mitt hjärta.

Sedan kommer vi då till Nougat:
Nougat en fux valack född -94, e. Nocturne – Verdi. Han är 163 i mankhöjd och alltså perfekt! :D Jag blev förtjust i Nougat efter att ha ridit honom på ett sommar ridläger på ridskolan. Sens den har jag varit skötare på honom, i ca 3 år nu. Han är den som äger mitt hjärta och är den som lyssnar när jag har något jobbigt att bära på. Han är gosig och allmänt underbar, et stort godismonster är han också! Det är bara att kolla på hans mage x]

Finingen, PUSS! <3

Haha! Cred till den som orkade läsa allt, insåg att jag skrev mer än vad jag trodde att jag skulle göra ;P

Peace out!/E'



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: